Denne våren er det planlagt 2foreldrekurs med Monica Helland Tøsse.
Nr 2: Torsdag 15 juni kl 18 til 21 på FFO Vestland – Vestre Strømkaien 7 – Dette blir og streamet – Kr 250 per person – for fysisk oppmøte, kommer dere flere? Du må melde på en og en ellers vet vi ikke hvor mange som kommer
PÅMELDING HER: PÅMELDING HER – du betaler når du har fått bekreftetplass – dette kan ta noen dager - 250 per person til 517341 – husk å skrive navn om du betaler for flere – vi har plass til 60 – 70 stykker på FFO
Tema denne kvelden er Ufrivillig skolefravær og utenforskap
Det foreldre oftest kontaktet meg for å få hjelp til er barn og unge som ikke klarer å gå på skolen lenger…
De kaller det skolevegring….
Skolevegring gir meg negative assosiasjoner, og jeg har omdøpt det for meg selv til å hete «ambivalente følelser for noe som er skolerelatert»
Jeg tror at de ambivalente følelsene kommer som en naturlig konsekvens av at skolen ikke klarer å gjøre barnet trygg på at det mestere det teoretiske i fagene, eller det sosiale samspillet med de andre barna…
Eller begge deler…
Da oppstår det utrygge følelser i barnet (noe som er naturlig), som kan gå over til angst og vegring mot å være del av dette fellesskapet…
Og så starter tiltakene…
Det settes inn tiltak, ofte ut fra tidligere erfaring med barn som har hatt problemer med å komme på skolen…
I noen tilfeller forteller foreldrene at de og skolen har samarbeidet om å finne tiltak for barnet det gjelder…
Ofte har Ppt vært inne også…
Jeg er som regel ikke den første de har oppsøkt for å få hjelp…
Jeg er ofte den siste…
Noe av det første jeg gjør er å finne ut hvordan barnet selv opplever situasjonen. Det er ikke få ganger at h*n bare har blitt snakket om og til. H*n er blitt en brikke som skal tilbake til spillet sitt…
Men en ludobrikke vil ikke automatisk fungere i monopol. Fordi vi har laget oss spilleregler, hvor vi har inkludert noe, og ekskludert noe. Så da må i så fall spillet endres…
Hvis vi ser på skolen som et spill som inkluderer noe, og ekskluderer noe annet. Da kan vi sammenligne barn som har ambivalente følelser rundt det å gå på skolen, som å være brikker i feil spill.
Brikkene er som de er,
men spillet kan vi gjøre om på…
Ambivalente følelser mot å gå på skolen har ulike årsaker, men det er en ting som går igjen…
Barnet får ikke tilpasset skolesituasjonen (faglig, sosialt eller begge deler)…
De føler at de ikke passer inn…
-At det er ingen vits…
Og mange utvikler mye angst….
Mitt råd er ikke å tvinge barnet tilbake til skolen..
Det kan barnet ditt bli sykere av…
Mitt råd er å søke hjelp til å finne ut hva, hvordan og hvorfor først…
Har du tanker om hvorfor skolevegring assosieres med barn som ikke vil?
Og at foreldre blir stemplet som for lite strenge?l
Monica gir gode råd og veiledning på dette temaet.
Med vennlig hilsen
Styret i ADHD Norge Hordaland Fylkeslag
Epost: hordaland@adhdnorge.no
Tlf: 480 38 909