− God klasseledelse er nødvendig for å skape den strukturen og roen i timene som skal til for at barn med ADHD skal lykkes og lære, sier pedagogisk-psykologisk rådgiver Lisbeth Iglum Rønhovde i filmen «Du er sjefen!».
Filmen er laget av ADHD Norge i samarbeid med Bravissimo AS, med støtte fra Stiftelsen Dam. Denne filmen er rettet mot lærere og viser hvordan god klasseledelse og ytre kontroll vil være til hjelp for elever med ADHD. Hjelp til organisering og struktur kan være til god nytte for elevene. Se filmen under her for flere tips i skolehverdagen.
Rønhovde forteller i filmen at elever med ADHD strever med å styre sin egen adferd.
− Det er et kjernesymptom knyttet til den kjemiske ubalansen de sliter med, og dermed trenger de ofte en ytre kontrollinstans, som på skolen da blir læreren, sier hun.
Hun legger til at anmerkninger og kjeft fungerer i mindre grad for barn med ADHD enn andre, fordi de er avhengige av å være genuint motivert for å makte å gjøre noe som helst.
Rønhovde råder lærere til å gi elevene konkret beskjed om hva som ønskes av dem og hva som skal skje.
− En god lærer er rettferdig og forutsigbar. Er tålmodig, og har en raushet i tilspissede situasjoner. Man kommer alltid mye lenger med å rose det som er bra, enn å påpeke hva som er dårlig, sier hun.
Lærer Jeanette Våler Skaug deler i filmen noen av sine erfaringer med å jobbe med elever som har ADHD.
− Tilretteleggingen for barn med ADHD tar ikke så mye mer tid, man må bare ha noen verktøy på lur, sier hun.