Evaluering av likepersonsordningen på telefon
Dine erfaringer er gull verdt for oss. Hjelp oss med å forbedre likepersonsordningen på telefon.
ADHD Norge ønsker å gjennomføre en kartlegging og evaluering av likepersonsordningen på telefon. Målet er å få bedre innsikt i hvordan ordningen fungerer.
Ordningen er til for at personer som har behov for noen å snakke med, kan kontakte en likeperson direkte på telefon.
En likeperson er ikke en fagperson, men et medlem som selv har erfaring med ADHD – enten fordi en har diagnose selv eller er pårørende til noen med diagnose. Vervet er frivillig og ulønnet.
Det føres pr i dag ingen statistikk på antall telefonsamtaler, men antall likepersoner er registrert. En likeperson må ha gjennomført sentralt kurs og signert taushetserklæring. Ordningen har ikke tidligere vært evaluert.
Det er ønskelig at evalueringen er todelt, en for brukerne og en for likepersonene. Undersøkelsen tar ca. 3 minutter.
Svar her
LBU samarbeider med Rambøll om spørsmål og det videre arbeidet i forbindelse med kartleggingen og evalueringen.