Den interaktive hjernen hos barn og unge  – forståelse og tiltak ved nevroutviklingsforstyrrelser og nevropsykiatriske tilstander

Ny kunnskap på områdene innenfor utviklingspsykologi, nevrovitenskap, nevropsykologi og nevropsykiatri gir nye perspektiver på barns utvikling både generelt og ved ulike nevroutviklingsforstyrrelser og nevropsykiatriske tilstander.

av Anne-Grethe Urnes (red).

Ny kunnskap på områdene innenfor utviklingspsykologi, nevrovitenskap, nevropsykologi og nevropsykiatri gir nye perspektiver på barns utvikling både generelt og ved ulike nevroutviklingsforstyrrelser og nevropsykiatriske tilstander. Boken gir en grunnleggende innføring i hjernens oppbygning, funksjon og utvikling. Den gir ajourført kunnskap om tilknytning, emosjonsregulering og sosial kognisjon og om eksekutive funksjoner som understøtter overordnet kontroll og styring av tanker, følelser og atferd. Boken er egnet som lærebok for utdanninger innenfor medisin, psykiatri, psykologi, pedagogikk, spesialpedagogikk, sykepleie, fysioterapi, vernepleie og miljøterapi. Den kan også være nyttig for folk som er opptatt av å forstå og støtte barn og unge i utvikling, for eksempel ansatte i psykisk helsevern, habiliteringstjenesten og skoleverket og barnehager og foreldre.