ADHD og skoleprestasjon – hvor mye hjelper medisiner?

Sist oppdatert
29
.
09
.
2025
Kategori

Når et barn får ADHD-diagnose, ønsker mange foreldre å prøve medisiner for å håndtere symptomer som fører til forstyrrende atferd hjemme og på skolen, samt sosiale problemer. De er ofte også motivert til å gi barnet best mulig forutsetninger for å klare seg bra på skolen. Samtidig viser ny forskning at effekten ADHD-medisiner har på skoleprestasjon, er veldig liten.

Folkehelseinstituttet (FHI) har nylig gjennomført en studie, med støtte fra Forskningsrådet, for å se hvilken effekt ADHD-medisiner har på skoleprestasjonene til barn med ADHD. For å måle effekten har de sett på resultatene på nasjonale prøver i 5. og 8. klasse hos dem som bruker medisiner og dem som ikke gjør det. De har også sett på dem som begynte med medisiner i 6. klasse. Fikk de som gikk på medisiner bedre resultater?

Guido Biele, forsker ved FHI.

– Vår forskning viser at det ikke har så stor effekt på læringen med medisiner. Omtrent 10 prosent av læringsgapet mellom barn med og uten ADHD kan reduseres med medisiner, viser resultatet på nasjonale prøver. Det vil si at medisinene praktisk sett ikke har vesentlig betydning for barn med ADHD sin læring i skolen, sier Guido Biele, forsker ved FHI.

Stort læringsgap

I alt er 8 500 barn med i studien. For å utelukke andre alternative forklaringer til funnene har de i tillegg sett på foreldrenes utdanning, inntekt, eventuelle andre diagnoser barnet har, og hvor bra barnet gjorde det på skolen før de begynte med medisiner.

– Det er naturlig at foreldre ønsker å hjelpe barnet til å klare seg bedre på skolen når han eller hun får en ADHD-diagnose. Jeg vil understreke at medisin kan være nyttig for forskjellige formål, for eksempel med å regulere atferden i klasserommet eller for å klare seg bedre sosialt. Men for selve læringen har ikke medisin så mye å si, sier Guido.

Når barnet begynner på medisiner, er læringsgapet til de andre jevnaldrende elevene ofte allerede veldig stort. Det kan være vanskelig å ta igjen.

– Om man ikke klarer gangetabellen eller sliter med rettskrivning før de nasjonale prøvene i 5. klasse, så lærer man ikke det etter kort tid på medisiner. Det er ikke gjort i en håndvending å tette gapet mellom barn med og uten ADHD. Det krever tid og at apparatet ellers rundt barnet er bra. Da tenker jeg på foreldrenes innsats, BUP, PPT og skolen som sammen må jobbe med andre målrettede tiltak for å få det til, sier han.  

Foreldrenes utdanning har mye å si

Det er stor forskjell på hvordan barn med ADHD gjør det på skolen ut fra foreldrenes utdanningsnivå.

– Vi mener derfor at de vi må passe ekstra på i skolen, er de barna med ADHD som har foreldre med lav utdanning, ettersom disse har enda større risiko å få et etterslep på læringen, sier forskeren. Funnene til Guido, Tomás Varnet Pérez (førsteforfatter) og resten av teamet bak studien hos FHI samvarer med tilsvarende studier som er gjort i utlandet. Han påpeker noen svakheter med studien.

– Det er en ganske liten gruppe som ikke bruker medisin i forhold til gruppen som bruker medisin. Likevel er ikke dette noe som underminerer studien, sier Guido

Bilde kreditering:
unsplash.com