Gi ros til elevene

Sist oppdatert
01
.
10
.
2020

− Det å få kommentarer på noe man har gjort bra, i påhør av andre som er viktige for deg vil booste selvfølelsen og ønske om å gjenta suksessen, sier pedagogisk-psykologisk rådgiver Lisbeth Iglum Rønhovde i filmen «Godt jobbet!».

Filmen er laget av ADHD Norge i samarbeid med Bravissimo AS, med støtte fra Stiftelsen Dam. Temaet i denne filmen er hvordan lærere kan tilrettelegge skolehverdagen for at elever med ADHD skal få bedre mestringsfølelse, og hvordan de skal bli mer motiverte. Her er det lagt spesielt vekt på sammenhengen mellom ros og mestring.

Trenger variasjon

Lærer Jeanette Våler Skaug forteller i filmen at barn med konsentrasjonsvansker ofte trenger variasjon i aktivitet eller et avbrekk innimellom. Dette bekrefter Iglum Rønhovde.

− Mange med ADHD vil ha problemer med å komme i gang. Det holder ikke å bare dele ut oppgaver. De må igangsettes og de må gjerne også holdes i gang, råder hun.

− Gi valgmuligheter

Rønhovde understreker at det fungerer dårlig å kommentere negativt om en elev med ADHD kommer for sent eller ikke har gjort leksene.

− Alt som demotiverer, gjør eleven mindre samarbeidsvillig, sier hun.

Lærer Våler Skaug sier i filmen at elever med ADHD kan være veldig sta.

− De vil ikke gjøre akkurat det jeg ber dem om, men hvis de har to valgmuligheter får de være med å bestemme mer selv. Og det kan gjøre dem mer motiverte, mener hun.

Bilde kreditering:

Andre leste disse artiklene også

No items found.
← Tilbake til oversikten