Yoga for deg med ADHD

Sist oppdatert
10
.
02
.
2021

Målet for filmene er å lære bort enkle teknikker som er spesielt tilrettelagt for personer med ADHD. Filmene er en blanding av ulike yoga retninger og en miks av pusteteknikker, meditasjon, rolig yin yoga og mer dynamiske yogaformer.

Yoga er en gammel praksis som består av fysiske øvelser, pusteteknikker og meditasjon. Hovedmålet med alle former for yoga er å roe sinnet og øke evnen til konsentrasjon. At kroppen også styrkes ses på som en nyttig bieffekt.

Målet for filmene er å lære bort enkle teknikker som er spesielt tilrettelagt for personer med ADHD.  Filmene er en blanding av ulike yoga retninger og en miks av pusteteknikker, meditasjon, rolig yin yoga og mer dynamiske yogaformer.

Hvordan hjelper Yoga og mindfulness mot ADHD symptomer

Hjernen fungerer som en muskel som kan trenes. Yoga og mindfulness styrker evnen til oppmerksomhet og øker evnen til å holde fokus og legge merke til følelser i kroppen. Når man er i kontakt med egne følelser får man bedre kontroll på impulsive handlinger, samtidig som hjernen trenes til å merke til når man mister konsentrasjon og fokus og slik raskere oppnår fokus igjen.

Studier har vist at yoga kan føre til en rekke korttids- og langtidseffekter.

Korttid:

  • Dopaminnivået øker (ADHD hjerner har ofte et for lavt nivå av Dopamin) og stresshormoner synker.
  • Økt oksygennivå i hjernen som kan ha en balanserende effekt på nervesystemet.

Langtid:

  • Synlige forandringer i hjernen hvor prefontal cortex øker, som er den delen av hjernen hvor fokus, planlegging og impulskontroll styres.
  • En forlenget og dypere pust som gir en følelse av større ro.
  • Økt kontakt mellom kropp og sinn.
  • Pusteteknikker kan gi større kontroll på følelser og begrense impulsive handlinger.
  • En sterkere og sunnere kropp kan gi økt selvfølelse, forebygge depresjon, utmattelse og bidra til bedre relasjoner.
  • En mer fordelaktig fordeling av hjernebølger.

Filmene

  1. Velkommen, hva og hvorfor og øvelsen gledespust
  2. Oppvarmingsøvelse – Solhilsen
  3. Foroverbøy og twist
  4. Balanse og styrke i bena
  5. Twist og rogivende stillinger
  6. Yin I – for å roe nervesystemet
  7. Yin II – for å roe nervesystemet
  8. Meditasjon

Bilde kreditering:
Carl Barcelo @ Unsplash

Andre leste disse artiklene også

No items found.
Tilbake til oversikten