ADHD Norge har laget brosjyrer på flere områder, rettet mot ulike målgrupper. Vi har også brosjyrer på flere språk. Brosjyrene våre kan lastes ned eller bestilles.
Håndboken om kommunikasjon og konflikthåndtering er designet spesielt for personer med ADHD. Håndboken skal være et verktøy som både sekretariatet, frivillige og andre kan bruke.
Å ha ADHD kan være både en styrke og en utfordring. I heftet som retter seg mot barn på småskoleog mellomtrinnet finner du fakta om ADHD og tips fra barn som har ADHD.
Heftet kan brukes i klassen for å øke forståelsen av det å
leve med ADHD og det å ha en venn med ADHD. Heftet er oversatt fra Riksförbundet Attention i Sverige av ADHD Norge.
ADHD Norge er en landsdekkende, frivillig organisasjon for mennesker med ADHD og deres pårørende. Her kan du lese mer om oss.
Ca. 25–30 % av de som har ADHD, har store oppmerksomhetsvansker uten å være påfallende hyperaktive eller impulsive. Da brukes diagnosen ADHD uoppmerksom type, det som tidligere ble kalt ADD.
ADHD kan deles inn i tre undergrupper:
ADHD hovedsakelig hyperaktiv/impulsiv type
ADHD kombinert type, dvs. uoppmerksom, impulsiv og hyperaktiv
ADHD hovedsakelig uoppmerksom type (tidl. ADD)
Her kan du lese mer om disse
Ca. 3 til 5 prosent av barn og unge under 18 år får en ADHD-diagnose. Barnet kan ha symptomer på ADHD allerede i barnehagen, men de fleste får diagnosen i skolealder.
ADHD har en forekomst på 3-5 % og er den hyppigst stilte diagnosen innen psykisk helsevern for barn og unge. Barn og unge med ADHD utgjør slik en relativt stor og sårbar gruppe som ansatte i barnevernet regelmessig vil møte. Vi har derfor laget en guide som skal hjelpe barnevernet til å lage gode tiltak i møte med denne gruppen.
Guiden er ment som en hjelp til lærere som tilrettelegger for barn og unge med ADHD i grunn- og videregående skole til å få økt kunnskap om diagnosen, og gir noen konkrete råd som kan fungere i skolehverdagen.
ADHD har en forekomst på 3-5 % og er den hyppigst stilte diagnosen innen psykisk helsevern for barn og unge. Barn og unge med ADHD utgjør slik en relativt stor og sårbar gruppe som ansatte i barnevernet regelmessig vil møte. Vi har derfor laget en guide som skal hjelpe barnevernet til å lage gode tiltak i møte med denne gruppen.
Dette informasjonsheftet er ment å gi et innblikk i hvordan ADHD-symptomer og relaterte vansker kan arte seg hos kvinner, samt hvilke følger ADHD kan ha for fungering i skole, jobb og hverdagsliv.
Denne veilederen gir en oversiktlig fremstilling av ADHD hos barn og unge. Guiden er et verktøy for gruppeledere som benytter programmer fra DUÅs programserie når de har barn med ADHD i gruppene sine eller skal gjennomføre foreldregrupper.
Veiledningsheftet “Arbeidssøkere med ADHD” beskriver gode tilnærmingsmåter i yrkes- og karriereveiledning, tilrettelegging og hjelpemidler samt oppfølging tilpasset personer med ADHD.
Samlivskurset “Du og jeg og ADHD” er utviklet av psykologene Anne Marie Fosse Teigen og Line Lotherington i samarbeid med ADHD Norge med midler fra BUFDIR. Innholdet i kurset er basert på forskning på voksen ADHD, litteratur og nettbaserte ressurser om parforhold og ADHD, klinisk erfaring, kunnskap om generell parpsykologi og erfaringer med kursmaterialet i utviklingsperioden.
Bestilling av kursmateriell, informasjon om kurset og kurslederopplæring foretas via psykolog Line Lotherington, mail: line@nevro.no