Hvordan lykkes som student med ADHD?
Mange studenter med ADHD møter ekstra utfordringer i høyere utdanning. Men hva skal egentlig til for å lykkes som student med ADHD?
Mange studenter med ADHD møter ekstra utfordringer i høyere utdanning. Men hva skal egentlig til for å lykkes som student med ADHD? Handler det om færre symptomer – eller finnes det andre faktorer som kan være avgjørende for mestring og trivsel i studiene?
Dette er spørsmål forskningsprosjektet NeuroStudents ved Universitetet i Innlandet har undersøkt siden høsten 2024.
ADHD og høyere utdanning – mer enn en diagnose
Prosjektet, ledet av Stian Orm og Marita Andreassen ved Institutt for psykologi, involverer både studenter som forskere og deltagere. Målet er å forstå hvordan studenter med nevroutviklingsforstyrrelser som ADHD opplever studiehverdagen, og hva som faktisk kan gjøre utdanningsløpet enklere og mer givende.
Foreløpige funn viser at suksess i studiene ikke først og fremst handler om selve ADHD-diagnosen, men om faktorer utdanningsinstitusjonene kan påvirke:
- Støtte fra forelesere og medstudenter
- Gode relasjoner på studiestedet
- Praktiske tilrettelegginger, som fleksible eksamensordninger
Utfordringer studenter med ADHD møter
Gjennom intervjuer med studenter med ADHD kom det tydelig fram at mange opplever studiehverdagen som kaotisk. Typiske utfordringer er:
- Konsentrasjon og fokus
- Å overholde tidsfrister
- Søvn og rutiner
- Struktur og organisering
- Manglende tilrettelegging fra studiestedet
Flere beskrev at de må jobbe hardere enn sine medstudenter for å oppnå samme resultater. Dette kan føre til utbrenthet, utsatte innleveringer, stryk eller i verste fall frafall fra studiene.
Likevel viser funnene at mange studenter med ADHD har en sterk vilje til å studere, er engasjerte og motiverte – spesielt fordi høyere utdanning åpner dører for fremtidige muligheter.
Tips til studenter med ADHD i høyere utdanning
Basert på studentenes egne erfaringer og forskningen, er dette noen av de mest nyttige strategiene for å lykkes som student med ADHD:
- Søk om tilrettelegging innen fristene (ofte 15. september)
- Ta kontakt med studieveileder for oversikt over støtteordninger
- Bruk kalender-apper (f.eks. Google-kalender) for struktur og planlegging
- Studer i grupper eller støttegrupper for fellesskap og motivasjon
- Bruk studieteknikker som Pomodoro-metoden, post-it-lapper og assosiasjoner
- Les pensum som e-bøker eller lydbøker via TIBI.no
- Bruk hodetelefoner for å unngå distraksjoner
- Skap en fast studieplass hvor du kun jobber med skole
- Lås mobilen og blokker nettsider når du skal fokusere
- Husk viktigheten av nok mat og søvn
- Utforsk kunstig intelligens som verktøy for oppsummering og strukturering
Les studentenes egne tips i guiden "Fullt stress eller null stress"
Viktige faktorer: Mestringstro og studieengasjement
To begreper peker seg ut i forskningen:
- Akademisk mestringstro: Troen på egne evner til å mestre studier. Dette er en sterk indikator for om man fullfører utdanningen – ofte viktigere enn karakterer. Studenter med ADHD har ofte lavere mestringstro, noe som kan gjøre studiene mer krevende.
- Studieengasjement: Handler om motivasjon, pågangsmot, tilhørighet og dedikasjon til studiene. Høyt studieengasjement henger sammen med trivsel og fullføring.
Hva kan universitetene gjøre for studenter med ADHD?
Funnene fra NeuroStudents viser at universiteter og høgskoler kan gjøre en stor forskjell. Tiltak som styrker mestring og engasjement inkluderer:
- Bedre samarbeid og kontakt mellom studenter
- Styrking av relasjonen mellom studenter og ansatte
- Tilpassede eksamensordninger for studenter med ADHD
Slike tiltak kan bidra til både økt trivsel og bedre prestasjoner for studenter med ADHD.
Oppsummering: Slik kan studenter med ADHD lykkes
Å være student med ADHD innebærer utfordringer knyttet til struktur, konsentrasjon og organisering. Likevel viser forskningen at det ikke er antall symptomer som avgjør om man lykkes. Nøkkelen ligger i støtte, tilrettelegging og mestringstro.
Med riktig hjelp fra utdanningsinstitusjonen, gode relasjoner og praktiske verktøy, kan studenter med ADHD ikke bare komme seg gjennom studiene – men også oppleve trivsel, mestring og suksess i høyere utdanning.
Artikkelen er basert på en tekst skrevet av Vilde Salvigsen Okkenhaug, Dani Rønnestad Hansen, Liam Berg og Mikkel Larsen og var først på trykk i medlemsmagasinet Stå på! nr 3 2025.
Hør podkastserien "ADHD i klasserommet", en podkast hvor ADHD Norge i samarbeid med Leo Ajkic inviterte spennende fagpersoner til samtaler om hvordan vi kan skape en bedre skolehverdag for både elever og lærere: